INTERIOR STYLING

AOZORA DECO

RETAIL / Takamatsu Kagawa, 2010

Although the owner of this store operates a number of other apparel shops, this is his first for golf wear. The shop displays the pleasure of the sport through various golf motifs: a herringbone pattern in the floor recalls turf bending in a breeze, the yellow shelving recalls a course's sand traps, and the round light bulbs hanging from the ductwork recall a golf ball in midflight. Not to mention the "blue sky" ("aozora", in Japanese) painted on the ceiling, from which the store takes its name. Since fitting rooms are where purchase decisions are made, here, Jamo applied an oversized print a golf course to the walls so customers can see how fashions will translate to the actual green. Humorous details are incorporated throughout the store, including custom made mannequins posed in the swing styles of professional golf players. Also different from other pro shops, AOZORA emphasizes the fashion side of golf by making full use of various visual merchandising tools.

AOZORA01.jpg

AOZORA02.jpg
AOZORA03.jpgAOZORA04.jpgAOZORA05.jpg
AOZORA06.jpg

多くのアパレルショップを経営するオーナーの初のゴルフウェア専門店は、ゴルフの楽しさをとことん表現した斬新なショップとなった。床のヘリンボーンは風になびく芝の濃淡を、黄色い棚板はバンカーを、配線ダクトにつけたボール球はフルスイングした際に勢い良く放たれたボールの軌道ををそれぞれのモチーフとし、天井には、店名"青空"を描いた。購買の決め手となるフィッティングルームには、グリーンでの着こなしをイメージできるようにゴルフ場の景色をビジュアルシートで再現したり、ゴルフプレーヤーのフォームを再現した特注品のマネキンを置くなど、思わず笑みがこぼれる楽しいアイデアをふんだんに盛り込んだ。VMD(ビジュアルマーチャンダイジング)を多く取り入れることで、ファッションとしてのゴルフのイメージを強調したことも、従来の専門店とは異なる新しい試みだろう。

AOZORA01.jpg

AOZORA02.jpg
AOZORA03.jpgAOZORA04.jpgAOZORA05.jpg
AOZORA06.jpg